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  • 21.2 : 2012 : PDF: Nostalgia for the Liberal Hour: Talkin’ ‘Bout the Horizons of Norman Jewison’s Generation by Daniel McNeil
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    Nostalgia for the Liberal Hour: Talkin’ ‘Bout the Horizons of Norman Jewison’s Generation

    by Daniel McNeil

    Abstract: Throughout his career as a filmmaker Norman Jewison has confronted stereotypes that depict white liberals as hypocritical and insincere do-gooders. He has also seized and contested the position of victim against revolutionary capitalists and radical anti-racists. This essay outlines some of the commonalities between the Canadian filmmaker and Robin Winks and Michael Banton, two prominent academics in the United States and the United Kingdom who also opposed neoliberal practices that seemed to abstract ethics from politics as well as the politicized scholarship of radical intellectuals. The paper concludes with a counterpoint to the liberal humanism of Jewison, Winks, and Banton by turning to the new humanism of Paul Gilroy and George Elliott Clarke, two postcolonial intellectuals who confront narrow disciplinary work and insular national studies. I argue that the explorative, provocative, and suggestive work of Gilroy and Clarke can help connect Canadian Studies to debates in the United States and the United Kingdom as well as transatlantic work that often tries to pass as global.

    Résumé: Tout au long de sa carrière de cinéaste, Norman Jewison a combattu des stéréotypes qui dépeignent les libéraux de race blanche comme des bien pensants hypocrites et de mauvaise foi. Il s'est également approprié—tout en la contestant—la figure de la victimisation face à des capitalistes révolutionnaires et des antiracistes radi- caux. Cet article attire l’attention sur les lieux communs qui existent entre la pensée du cinéaste canadien et celles de Robin Winks et Michael Banton, deux universitaires reconnus aux États-Unis et en Grande Bretagne qui se sont aussi opposés aux pratiques néolibérales qui semblent faire une trop grande distinction entre l’éthique et la politique tout comme les études politiques provenant des intellectuels radicaux. L’article conclut en contrepoint de l’humanisme libéral de Jewison, Winks et Banton en se tournant vers le nouvel humanisme de Paul Gilroy et de George Elliott Clarke, deux intellectuels post- coloniaux qui se sont opposés à l’étroitesse disciplinaire et aux études nationales trop insulaires. Je défends l’idée que le travail explorateur, provocateur et évocateur de Gilroy et Clarke peut aider aux études canadiennes, dans leur tentative de s’arrimer aux débats qui ont cours aux États-Unis et en Grande Bretagne et aussi aux travaux transa- tlantiques qui se prétendent trop souvent globaux.

    PDF: cjfs-21-2-McNeil-norman-jewison.pdf