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  • 18.1 : 2009 : PDF: From Doppelganger to Monster: Kitano Takeshi’s Takeshis’ by Daisuke Miyao
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    From Doppelganger to Monster: Kitano Takeshi’s Takeshis’

    by Daisuke Miyao

    Abstract: In Kitano Takeshi’s twelfth film, Takeshis’ (2005), renowned queer singer/actor Miwa Akihiro describes TV/movie superstar Beat Takeshi as a monster. Beat Takeshi is filmmaker Kitano Takeshi’s other public personality. What is the implication of this reference to a monster diegetically and non-diegetically? If Beat Takeshi and/or Kitano Takeshi are depicted as a monster in the film, what kind of monster is it and what is its significance? The Latin origin of the term monster is monstrum, which means “symptom” or “warning.” If so, what kind of symptom or warning can we detect in Takeshis’? Closely examining the visual details of Takeshis’, especially the way in which the film represents the schizophrenic/multiple personality disorder of Beat Takeshi/Kitano Takeshi, this paper argues that Takeshis’ should be read as a symptom or warning of the cultural and technological contexts of multiple identities in the digital era.

    Résumé: Dans le douzième film de Kitano Takeshi, Takeshis’ (2005), le célèbre chanteur/acteur queer Miwa Akihiro qualifie de monstre la grande vedette de télévision et de cinéma Beat Takeshi, alter ego du cinéaste Kitano Takeshi. Comment doit-on interpréter cette référence au monstre, tant au niveau diégétique que non-diégétique ? Si Beat Takeshi ou Kitano Takeshi sont qualifiés de monstre dans ce film, de quel genre de monstre s’agit-il, et quelle en est la signification ? L'origine latine du terme « monstre », « monstrum », signifie « symptôme » ou « avertissement ». Quels symptômes ou avertissements pouvons-nous détecter dans Takeshis’ ? Procédant d’une analyse approfondie des détails visuels de Takeshis’, et plus particulièrement de la représentation du désordre schizophrène de Beat Takeshi/Kitano Takeshi, cet article propose une interprétation faisant de Takeshis’ un symptôme de l’identité multiple des contextes culturels et technologiques de l'ère numérique.

    PDF: cjfs18-1_miyao-doppelganger-monster-kitano-takeshis.pdf