Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 19.1 : 2010 : PDF: Newfangled Computers and Old-Fashioned Romantic Comedy: You’ve Got Mail’s Futuristic Nostalgia by Aimée Morrison
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Newfangled Computers and Old-Fashioned Romantic Comedy: You’ve Got Mail’s Futuristic Nostalgia

    by Aimée Morrison

    Abstract: You’ve Got Mail, Nora Ephron’s 1998 romantic comedy for the Internet age, pairs Tom Hanks and Meg Ryan as rival bookstore owners in New York City’s Upper West Side. The warring protagonists do not realize they are each other’s anonymous email “dear friend,” exchanging ever more intimate confidences, fated by the conventions of the romantic comedy genre to consummate their romance IRL (that is, in real life) as well as over the wires by the end of the final reel. This paper questions how such a stark economic conflict can plausibly be transmuted into a successful romantic comedy narrative, proposing that neither a rose-tinted nostalgia (for the golden-age film of which it is a remake) nor a technodeterminist futurism (evidenced in the prominence of the email contrivance) can fully account for it. Instead, Ephron’s film ultimately deploys both futurism and nostalgia selectively, to render the now of the film’s setting more palatable to its audience, and more plausible for the development of the romance plot.

    Résumé: Tom Hanks et Meg Ryan interprètent deux propriétaires de librairies rivales de l’Upper West Side de New York dans You’ve Got Mail (1998), la comédie romantique de l’ère Internet de Nora Ephron. Les opposants ne réalisent pas qu’ils sont aussi des amis virtuels, aussi chers qu’anonymes, échangeant des confidences de plus en plus intimes et qu’ils sont destinés, par les conventions narratives de la comédie romantique, à consommer leur romance dans la vie réelle tout comme dans la vie branchée avant la fin de la dernière bobine du film. Cet article questionne la façon avec laquelle ce qui n’est d’abord qu’un terne conflit économique peut se transformer en un récit de comédie romantique à succès, proposant que ni une nostalgie toute de rose teintée (pour le film de l’âge d’or hollywoodien dont il est une nouvelle version), ni un futurisme techno-déterministe (mis en évidence par la place qu’occupe le dispositif de messagerie électronique) ne peuvent en rendre compte. Plutôt, le film d’Ephron déploie ultimement aussi bien le futurisme que la nostalgie, de façon sélective, pour rendre le cadre narratif plus actuel, et donc plus acceptable pour l’audience, et faire une intrigue romantique plus plausible.

    PDF: cjfs19-1_morrison-youve-got-mail.pdf