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  • 17.2 : 2008 : PDF: Deepa Mehta’s Film Water: The Power of the Dialectical Image by Tutun Mukherjee
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    Deepa Mehta’s Film Water: The Power of the Dialectical Image

    by Tutun Mukherjee

    Abstract: Deepa Mehta’s film Water highlights the marginalized life of forgotten Hindu widows battling to survive the harsh realities of neglect and poverty. The film is a testimonial to the director’s courage in the face intimidation by the largely patriarchal forces that tried to abort her efforts. The fact that Mehta was able to complete the film in light of such circumstances bears out her intrepid nature and tenacious love for her craft, and is testimony also to producer David Hamilton’s faith in her ability. Water presents unforgettable images crafted with sensitivity and subtlety to convey both beauty and pathos. The silent pain of the Hindu widows reach out through powerful images that engage the spectators in a dialectical exchange. This paper attempts a close reading of Mehta’s film to understand the way she succeeds in creating meaningful cinema and an extremely significant social text. The analytical methodology of the paper is inspired by Walter Benjamin’s discussion of the dialectical image and his preoccupation with the issues of ‘reproduction’ and ‘reproducibility’ of the works of art.

    Résumé: Le film de Deepa Mehta Water examine la marginalisation de veuves indoues oubliées qui tentent par tous les moyens de survivre dans des conditions de pauvreté et de misère atroces. Le film témoigne du courage de la réalisatrice face à l'intimidation des forces patriarcales qui ont essayé de lui mettre des bâtons dans les roues. Le fait que Mehta ait put produire son film dans de telles circonstances confirme sa nature intrépide et son amour tenace du métier. Cela témoigne également de la confiance que le producteur David Hamilton lui porte. Water présente des images inoubliables composées avec sensibilité et subtilité pour créer beauté et émotion. La douleur muette des veuves indoues, représentée par des images saisissantes, engage le spectateur dans un échange dialectique. Par une lecture attentive du film de Mehta, cet article vise à élucider la manière par laquelle la réalisatrice réussit à créer un film porteur de sens et un texte social extrêmement important. La méthodologie analytique de cette étude est inspirée par les exposés de Walter Benjamin sur l'image dialectique et les questions de « reproduction » et de « reproductibilité » de l’œuvre d'art.

    PDF: cj-film-studies172_muhkerjee_deepa-mehta_water.pdf