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  • 22.1 : 2013 : PDF: It’s not always that Black and White: Universalism, Feminism, and the Monochromatic Worldview of Polytechnique by Scott MacKenzie
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    It’s not always that Black and White: Universalism, Feminism, and the Monochromatic Worldview of Polytechnique

    by Scott MacKenzie

    Abstract: This essay examines Denis Villeneuve’s Polytechnique (2009), its use of black and white cinematography, and its universalisation of men’s experiences as co-equivalent to those of women both during and in the aftermath of the Montreal Massacre. Approaching the film as a part of an on-going discourse within the Québécois public sphere as to the meaning and effects of the Montreal Massacre, the essay examines some of the many intertexts deployed in the film: the tropes of art cinema, documentary and the horror film, and the discourses surrounding the so-called “crisis” in masculine identity. In so doing, the essay places the film against a backdrop of shifting discourses on feminism, masculinity, violence, and national identity in Québec.

    Résumé: Cet article examine Polytechnique (2009) de Denis Villeneuve, son usage de la cinématographie en noir et blanc et l’universalisation de l’expérience masculine présentée comme équivalente à l’expérience des femmes à la fois pendant et après le massacre. Considérant le film comme faisant partie d’un discours en constante création à l’intérieur de l’espace public québécois et qui concerne la signification et les effets du massacre de Montréal, l’article examine quelque uns des nombreux intertextes déployés dans le film : des tropes venant du cinéma d’art, du documentaire et du film d’horreur ainsi que les discours entourant la soi-disant crise d’identité masculine. En procédant de cette façon, l’article place le film sur fond des discours changeant à propos du féminisme, de la masculinité, de la violence et de l’identité nationale au Québec.

    PDF: cjfs211_macKenzie.pdf