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  • 22.1 : 2013 : PDF: The Practice of Memory and the Politics of Memorialization: Denis Villeneuve’s Polytechnique by Brenda Longfellow
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    The Practice of Memory and the Politics of Memorialization: Denis Villeneuve’s Polytechnique

    by Brenda Longfellow

    Abstract: This paper explores how Denis Villeneuve’s Polytechnique (2009) foregrounds the process by which public memory is reshaped in relation to unequal discursive positions. The analysis demonstrates that the crucial social dynamic that informs and shapes the production and manifestation of collective memory cannot be reduced to the simple binary of remembering versus forgetting. Approaching Polytechnique as a particular practice of memorialization allows us to situate it among a spectrum of practices and to ask how it functions as a communal and public form of commemoration. My reading of the film concerns Polytechnique’s powerful and strategic use of affect as a mode of immersing spectators in a visceral experience that positions them as witnesses to the trauma of the Montreal Massacre. The first section of my analysis seeks to situate Polytechnique in relation to the particular discursive mode of feminist commemoration, and the second section explores the material specificity of Polytechnique qua cinema, as a sensory mode of representation that implicates affective response through distinctive textual strategies. The third section returns to the discursive implications of the film’s narrational impulses.

    Résumé: Cet article explore la façon avec laquelle Polytechnique (2009), le film de Denis Villeneuve, met de l’avant un processus par lequel la mémoire publique est refaçonnée à partir de positions discursives fondamentalement inégales. L’analyse démontre que la dynamique sociale cruciale qui informe la production de la mémoire collective ne peut être réduite à une simple dynamique binaire du souvenir ou de l’oubli. Comprendre Polytechniquee comme une pratique particulière de commémoration nous permet de le situer à l’intérieur d’un spectre de pratiques et de se demander comment il fonctionne en tant que forme publique de mise en souvenir. Ma lecture du film concerne l’usage puissant et stratégique des affects que l’on retrouve dans le film et qui fonctionnent comme mode d’immersion du spectateur dans une expérience viscérale qui le positionne comme témoin du traumatisme du massacre de Montréal. La première section de mon analyse cherche à situer le film en relation au mode discursif particulier de la commémoration féministe et la seconde section explore la spécificité matérielle du film en tant qu’œuvre cinématographique, c’est-à-dire en tant que mode sensoriel de représentation qui implique une réponse affective à des stratégies textuelles. La troisième section fait un retour sur les implications discursives de l’impulsion narrative du film.

    PDF: cjfs221_longfellow.pdf