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  • 14.1 : 2005 : PDF: The Aesthetics of Menace: Stan Brakhage, Tom Thomson, and the Group of Seven by Izabella Pruska-Oldenhof
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    The Aesthetics of Menace: Stan Brakhage, Tom Thomson, and the Group of Seven

    by Izabella Pruska-Oldenhof

    Abstract: Stan Brakhage’s 1998 essay “Space as Menace in Canadian Aesthetics: Film and Painting” posits an aesthetics of menace, which Brakhage shared with Tom Thomson and the Group of Seven. According to Brakhage, a deeply rooted aversion to the terrifying enormity of their country pushed these Canadian artists to represent the void-like, menacing expanse through more bearable means of expression, such as emphasizing the surface of the canvas through a net-like or graphic style of painting. Filmic equivalents of these techniques can be found in such films by Brakhage as The Wold Shadow, Rage Net and Visions in Meditation #2: Mesa Verde. At the core of the aesthetics of menace, for both Brakahge and the Canadian painters, is the intention to put people in touch with their humanness in the face of the totalizing thrust of the modern ideology of technological progress.

    Résumé: Dans son essai « Space as Menace in Canadian Aesthetics : Film and Painting », publié en 1998, Stan Brakhage postule une esthétique de la menace qu’il partage avec Tom Thomson et le Groupe des Sept. Selon lui, une aversion profonde contre l’énormité terrifiante de leur pays poussa ces artistes canadiens à représenter le vide menaçant du paysage immense en utilisant des modes d’expression qui mettent l’emphase sur la surface du canevas par l’intermédiaire d’un style de peinture graphique ou en filet. On retrouve des équivalents cinématographiques de ces techniques dans certains films de Brakhage comme The Wold Shadow, Rage Net et Visions in Meditation #2: Mesa Verde. L’intention centrale de cette esthétique de la menace est de permettre aux individus de réaffirmer leur humanité face au mouvement totalisant de l’idéologie du progrès technologique.

    PDF: cj-film-studies141_Pruska-Oldenhof_menace.pdf