Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 13.2 : 2004 : PDF: Teaching in Your Dreams: Screen-play Pedagogy and Margarethe von Trotta’s The Second Awakening of Crista Klages by Judith P. Robertson
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Teaching in Your Dreams: Screen-play Pedagogy and Margarethe von Trotta’s The Second Awakening of Crista Klages

    by Judith P. Robertson

    Abstract: This study explores the psychological uses made of a film by twelve white Canadian women who viewed Margarethe von Trotta’s Das zweite Erwhachen der Christa Klages (The Second Awakening of Christa Klages) during their primary school teacher certification year. Key psychoanalytic concepts such as transference, repression, narcissism, melancholy, idealization and projective identification reveal how the film became a receptacle not only for sublime dreams of love in teaching, but a substitute for forms of institutionalized composure that threatened to kill desire. The author reports on an investigative process of audience response–“screen-play pedagogy”–that may be seen as an innovative, interdisciplinary application of theory related to film reception.

    Résumé: Cet article examine l’emploi psychologique qu’ont fait douze canadiennes de races blanches du film Das zweite Erwhachen der Christa Klages (Le second éveil), visionné dans le cadre de leur certificat en éducation primaire. L’étude fait appel à des concepts de psychanalyse comme le transfert, la répression, le narcissisme, la mélancolie, l’idéalisation et la projection pour comprendre comment ce film est devenu pour elles non seulement un réceptacle pour le rêve sublime de l’amour de l’enseignement mais aussi un substitut pour certaines formes de froideur institutionnelle qui menacent d’anéantir le désir. L’auteure explique ce processus d’investigation– « le ‘screen-play’ pédagogique » –qui représente une utilisation innovatrice et interdisciplinaire des théories de la réception filmique.

    PDF: cj-film-studies132_Robertson_pedagogy.pdf