Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 15.2 : 2006 : PDF: Border Times and Geopolitical Frames by Philip Rosen
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Border Times and Geopolitical Frames

    by Philip Rosen

    Abstract: This paper discusses borders in relation to the bounding of space in film. It proposes a genealogy of the bounding of space in the film frame, arguing that the onset of classical narrative editing codes amounts to an impulse to dematerialize space and its boundaries. This may be compared to notions of the media and communications, even in politically critical accounts of the present, such as that of Hardt and Negri, which run the danger of dematerializing the concreteness of geopolitical space under an unthought rubric of media, communications, and spectacle. In this context, Chantal Akerman's From the Other Side (De l'autre coté), may be considered as an intervention, both in this filmic genealogy of the frame and as an attempt to re-imagine space and borders as material in our understandings of the present.

    Résumé: Cet article associe l’idée de la frontière à l’opération du bornage de l’espace au cinéma. Il propose une généalogie du bornage de l’espace par le cadrage cinématographique qui démontre que les codes du montage narratif classique traduisent un désir de dématérialiser l’espace et ses frontières. Un processus semblable s’applique aux notions de communication et de média, même dans les commentaires politiques critiques de Hardt et Negri, qui risquent toujours de dematérialiser l’espace géopolitique concret par l’adoption irréfléchie des concepts de « média », « communication » et « spectacle ». Dans ce contexte, From the Other Side (De l'autre coté) de Chantal Akerman représente une intervention au coeur de cette généalogie du cadrage qui vise à ré-imaginer la matérialisation de l’espace et des frontières au sein de notre compréhension du présent.

    PDF: cj-film-studies152_Rosen_border_g.pdf