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  • 16.1 : 2007 : PDF: Now and Then: Conceptual Problems in Historicizing Documentary Imaging by Philip Rosen
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    Now and Then: Conceptual Problems in Historicizing Documentary Imaging

    by Philip Rosen

    Abstract: The years 1918-30 saw the emergence of the documentary, denoting film practices formally and semantically distinct from previously dominant “non-fiction” forms, and a self-consciously “experimental” film tradition aligned with the so-called historical avant-gardes. Since the term documentary has persisted into our own postmodern/late modern, digital age, we might ask what are the implications of this persistence with respect to the concept of a documentary image? And do they call for a conceptualization of multiple temporalities in histories and practices of film and documentary? A starting point in attempting to answer those questions is the historical position of Dziga Vertov, who seems to challenge the documentary-“experimental” distinction from the beginning, and whose work can be approached via both Lev Manovich’s theory of the digital and Frank Ankersit’s concept of the “historical sublime.”

    Résumé: La période de 1918 à 1930 fut témoin de l’émergence du documentaire comme pratique formellement et sémantiquement différente d’autres formes « non-fictives ». À la même époque apparaissait aussi un cinéma "expérimental" sciemment affilié aux soi-disant avant-gardes historiques. Puisque le terme persiste toujours à notre ère de postmodernisme digital, nous sommes en droit d’examiner les implications de cette persistance en rapport à l’image documentaire. Par exemple, faudrait-il développer une approche multi-temporelle des histoires et pratiques du cinéma et du documentaire? Un bon point de départ pour explorer ces implications est l’œuvre de Dziga Vertov, qui met en question l’opposition entre le documentaire et le cinéma expérimental et qu’on peut considérer par l’intermédiaire de la théorie des médias digitaux de Lev Manovich et du concept de « l’histoire sublime » de Frank Ankersit.

    PDF: cj-film-studies161_Rosen_conceptual.pdf