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  • 22.2 : 2013 : PDF: The Romantic Model of 2001: A Space Odyssey by Christopher Rowe
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
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    The Romantic Model of 2001: A Space Odyssey

    by Christopher Rowe

    Abstract: This article examines Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey (1968) in light of critical methods that are aligned with the European Romantic movement. From this perspective, the film’s use of abstract imagery and its non-contiguous timeline reconfigure its mode of reception in order to highlight Romantic phenomena such as perceptual rejuvenation, temporal transcendence and the sublime. Since these qualities are generally associated with American experimental cinema—a genre with explicit ties to Kubrick’s film—their presence in a big-budget science fiction spectacle challenges our ability to define 2001 as a narrative and mimetic work in the classical sense. Ultimately, these elements point toward a means of approaching the film as a complex evolutionary allegory directly implicating the viewer within its symbolic schema, a reading that is borne out in theorisations of the film by Gilles Deleuze and Fredric Jameson, among many others.

    Résumé: Cet essai examine le film de Stanley Kubrick 2001: A Space Odyssey (1968) à la lumière de méthodes qui sont en phase avec le romantisme européen. Dans une telle perspective, l’utilisation d’une imagerie abstraite et d’une chronologie non linéaire reconfigure le mode de réception du film pour en souligner certains phénomènes typiquement romantiques tels que le renouvèlement de la perception, la transcendance temporelle et le sublime. Puisque ces qualités sont généralement associées au cinéma expérimental américain – un genre lié de façon explicite aux films de Kubrick – leur présence dans des films-spectacle de science-fiction à gros budget remet en question notre capacité à définir 2001 comme un film narratif et mimétique au sens usuel du terme. Au bout du compte, ces éléments convergent vers une façon de regarder le film comme une allégorie évolutionniste complexe qui implique le spectateur dans son canevas symbolique, lecture du film soutenue par les théorisations du cinéma faites par Gilles Deleuze, Fredric Jameson et plusieurs autres.

    PDF: cjfs_22_2_Rowe.pdf