Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 11.1 : 2002 : PDF: Grierson's Machines: Drifters, the Documentary Film Movement and the Negotiation of Modernity by Jamie Sexton
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Grierson's Machines: Drifters, the Documentary Film Movement and the Negotiation of Modernity

    by Jamie Sexton

    Abstract: John Grierson's Drifters and the British documentary film movement need to be examined in relation to modernism and modernity as well as a specially British conception of modernist filmmaking among British cinephiles. The alternative network of British cinephilia has been overlooked in studies of the documentary film movement, yet it was central to the movement's critical acceptance, providing a niche in which documentary films could be widely seen and promoted as art. Grierson also promoted the movement in a wide range of writings that shared many characteristics of other "alternative" film discourses. A specifically British modernism is evident in Drifters's industrial tropes and machine aesthetics. This combination was, however, extremely problematic in the construction of images of a masculine working class.

    Résumé: Le film de John Grierson Drifters et le mouvement documentaire britannique seront examinés en termes de modernité, de modernisme et d'une conception typiquement britannique du cinéma moderniste partagée par les cinéphiles anglais. Les études sur le documentaire ont rarement discuté du réseau parallèle de la cinéphilie britannique, qui fut pourtant crucial pour la réception critique des oeuvres, offrant un espace où le documentaire pouvait être vu et apprécié entant qu'art. Grierson a aussi fait la promotion du mouvement documentaire dans plusieurs écrits qui ressemblaient à d'autres discours « alternatifs » sur le cinéma. Un modernisme typiquement britannique est évident dans la trope industrielle et l'esthétique machiniste de Drifters. Mais on y per_oit aussi la problématique de la construction de la masculinité prolétaire.

    PDF: cj-film-studies111_Sexton_Grierson.pdf