Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 6.2 : 1997 : PDF: The Romances of the Blonde Venus: Movie Censors Versus Movie Fans by Janet Staiger
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    The Romances of the Blonde Venus: Movie Censors Versus Movie Fans

    by Janet Staiger

    Abstract: This essay continues recent revisions of scholarship about censorship by going beyond textual argumentation that claims readers can interpret ambiguous films in various ways. Using the case of the controversial film Blonde Venus, the author shows that contextual information about the affairs of Marlene Dietrich could be used by fans to read the film in a more progressive way than the regulators would have wished. Rather than understanding the film as a "maternal melodrama" (and woman as victim), fans knowledgeable about Dietrich's alleged extra-marital friendships might interpret it as a film about woman-as-desiring-subject. Moreover, this latter interpretation is explicitly possible if a fan were to read the short story adaptation of the plot available from the studio, a story that promotes the idea that women might love more than one man at a time. Thus the goals of the regulators were easily circumvented by fans and the studio if they were interested in subverting the approved ideology.

    Résumé: Cet article poursuit un travail récent de revision des études portant sur la censure, en allant au-delà de l'argument textuel qui prétendque le spectateur peut interpréter une oeuvre ambiguë de plusieurs façons. Utilisant comme exemple le film controversé Blonde Venus, l'auteur montre que les spectateurs ayant accès a l'information contextuelle concernant les aventures amoureuses de Marlene Dietrich pouvaient lire le film de facon plus progressiste que ce que les censeurs auraient pu imaginer. Plutôt que de n'apprecier le film qu'en tant que "mélodrame maternelle" (dans lequel la femme est victime), les admirateurs de Dietrich au courant des potins sur ses amitiées extra-conjugales peuvent y voir une représentation de la "femme comme sujet désirant." Cet interprétation implicite est rendue explicite par la lecture de la courte adaptation du récit disponible par l'intermédiaire du studio, récit faisant la promotion de l'ideé que les femmes peuvent aimer plus d'unhomme à la fois. Les admirateurs et le studio pouvaient donc circonvenir la censure s'ils souhaitaient subvertir l'idéologie dominante.

    PDF: cj-film-studies62_Staiger_venus.pdf