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  • 19.2 : 2010 : PDF: Two Kinds of Darkness: Jean-Luc Nancy and the Community of Cinema by Thomas Stubblefield
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    Two Kinds of Darkness: Jean-Luc Nancy and the Community of Cinema

    by Thomas Stubblefield

    Abstract: Despite its primacy to the experience of cinema, the social space of the theater has historically been subordinated within the discipline of film studies to the reading of film “texts.” While in the last few decades scholars who have attempted to “cast light” into the space of the theater, for the most part, these inquiries have ignored a potentially useful discourse occurring roughly simultaneously in philosophy regarding the problem of the community. This essay will use Jean-Luc Nancy’s conception of the “inoperative community” in order to begin a dialogue between theories of cinematic spectatorship and philosophical inquiries into conceptions of the community. This convergence will be used to revisit reigning understandings of the ideological function of the commercial theater experience as well as to shed light on underground modes of exhibition which challenge such an experience. This latter discussion will focus on MobMov, an international makeshift exhibition group that uses mobile technology and the internet to organize film screenings in the forgotten corners of cities.

    Résumé: En dépit de l’importance qu’elle a dans l’expérience du cinéma, l’étude de l’espace social que constitue la salle de projection a longtemps été, en études cinématographiques, subordonnée à la lecture des “textes” filmiques. Alors que depuis une dizaine d’années, les chercheurs ont essayé de mettre en lumière la compréhension de cet espace, pour la plupart, les recherches ont ignoré le discours potentiellement intéressant, émergeant au même moment en philosophie, ayant trait au problème de la communauté. Cet article utilisera la conception qu’a Jean-Luc Nancy de la « communauté inopérante » pour initier un dialogue entre les théories du spectateur cinématographique et les recherches philosophiques sur la conception de la communauté. Cette convergence servira à revisiter la compréhension habituelle de la fonction idéologique de l’expérience du cinéma en salle commerciale et aussi à jeter une lumière nouvelle sur les modes alternatifs d’exploitation qui remettent en question cette expérience. Cette dernière discussion mettra l’accent sur MobMov, un groupe international de projectionnistes amateurs qui utilisent la technologie mobile et l’Internet pour organiser des projections dans certains coins oubliés des villes.

    PDF: cjfs19-2_stubblefield_jean-luc-nancy_community-of-cinema.pdf