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  • 18.2 : 2009 : PDF: “Stolen from the realm of night:” Modernity, Visual Culture and the Reception of Cinema in Ottawa by Charles Tepperman
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    “Stolen from the realm of night:” Modernity, Visual Culture and the Reception of Cinema in Ottawa

    by Charles Tepperman

    Abstract: This essay analyzes how conditions specific to Ottawa between 1894 and 1896, and its particular configurations of commercial entertainment, electrification, and urban expansion, coloured its citizens’ reception of motion pictures. Tracing the arrival of Edison’s Kinetoscope, the presentation of illuminated spectacles at the 1895 Winter Carnival, and the role of streetcar and land development companies in the exhibition of motion pictures, this examination also sheds light on the translocal context of motion pictures, in which internationally circulating technologies and entertainments shifted and transformed through contact with local influences. In doing so, this essay argues that an analysis of the cinema’s intermedial position in a modern, urban, and Canadian setting may lead to new ways of conceptualizing Canadian film culture, and the strategies involved in interpreting its history.

    Résumé: Cet essai analyse la façon dont certaines conditions spécifiques à Ottawa, entre 1894 et 1896, combinés à la configuration particulière du divertissement commercial, de l’électrification et de l’expansion urbaine, ont coloré la réception du cinéma par ses citoyens. Retraçant l’arrivée du Kinétoscope Edison, la présentation de spectacles illuminés au carnaval d’hiver de 1895, le rôle de l’automobile et des entreprises d’expansion urbaine dans la diffusion des vues animées, l’examen met en lumière le contexte de développement du cinéma par lequel des technologies et des formes de divertissement répandues partout dans le monde se sont transformées au contact d’influences locales. Cet essai considère l’analyse de la position « intermédiale » du cinéma comme une nouvelle façon de conceptualiser tant la culture cinématographique canadienne que les stratégies impliquées dans l’interprétation de son histoire.

    PDF: cjfs18-2_tepperman-early-cinema-in-ottawa.pdf