Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 14.1 : 2005 : PDF: Late and Somewhere Firm: Notes on Brakhage’s Vancouver Island Films by Bart Testa
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Late and Somewhere Firm: Notes on Brakhage’s Vancouver Island Films

    by Bart Testa

    Abstract: Although Stan Brakhage shifted more and more to painted and etched films in the 1990s, he also made the remarkable photographed films that comprise the first three of the four films known as “the Vancouver Island Quartet.” Concentrating on the first two films, A Child’s Garden and The Serious Sea and The Mammals of Victoria, the author examines Brakhage’s declared renewal of interest in landscape cinema at the start of the 1990s and compares Visions in Meditation #2: Mesa Verde and its projection of subjective intimations on to a space with A Child’s Garden and its project of disclosing Marilyn Jull Brakhage’s early biography by making a film of her childhood garden. This film is then compared with the somewhat different, arguably more contemplative, approach Brakahge takes in making The Mammals of Victoria.

    Résumé: Bien qu’au cours des années 1990, Stan Brakhage fut de plus en plus préoccupé par la gravure sur pellicule, il réalisa aussi les remarquables films de photographie qui forment trois des quatre parties de la série connue sous le titre collectif « Vancouver Island Quartet ». Cet article se concentre sur A Child’s Garden and The Serious Sea et The Mammals of Victoria pour examiner le retour au paysage proclamé par Brakhage au début des années 1990. D’abord, l’auteur compare Visions in Mediation #2 : Mesa Verde, et sa projection d’intimations subjectives, à A Child’s Garden et son projet de révélation de la première biographie de Marilyn Jull Brakhage en prenant comme sujet le jardin d’enfance de cette dernière. Puis, l’auteur compare ce film à The Mammals of Victoria, dont l’approche semble plus contemplative.

    PDF: cj-film-studies141_Testa_Vancouver.pdf