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  • 22.1 : 2013 : PDF: Versioning History: Polytechnique as Vector by Janine Marchessault
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    Versioning History: Polytechnique as Vector

    by Janine Marchessault

    Abstract: This article examines Denis Villeneuve’s film Polytechnique (2009) in terms of its creation of “versions.” This is taken to mean two things: its versioning in English and its creation of three separate points of view (male, female and the killer’s) through which the traumatic experience is rendered. The essay considers the way that the three points of view coherence into one overarching narrative that denies the specificity of the event in the same way that the creation of an English version of the film dislocates its material context. The essay develops an argument that versioning in cinema is an aspect of production that needs to be taken seriously, and situates this discussion alongside the new notions of reenactment, multiple simultaneous views and open narratives that are enabled by emerging forms of media.

    Résumé: Cet article examine le film Polytechnique (2009) de Denis Villeneuve en termes de sa création de versions. Cela signifie deux choses : D’abord la mise en version anglaise du film et ensuite sa création de trois points de vue séparés (masculin, féminin et celui du tueur) par lesquels l’expérience traumatique est rendue. L’article considère ensuite la façon avec laquelle l’articulation de la cohérence des trois points de vue dans une narration englobante dénie la spécificité de l’évènement de la même façon que la création de la version anglaise disloque son contexte matériel. L’article développe l’argument selon lequel la mise en version au cinéma est un aspect de la production qui demande à être pris au sérieux et situe cette argumentation aux côtés des nouvelles notions de reconstitution, de versions multiples simultanées et de narration ouverte qui sont rendues possibles par les médias émergeants.

    PDF: cjfs221_marchessault.pdf