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  • 18.1 : 2009 : PDF: Capturing “Authenticity”: Digital Aesthetics in the Post-Studio Japanese Cinema by Mitsuyo Wada-Marciano
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    Capturing “Authenticity”: Digital Aesthetics in the Post-Studio Japanese Cinema

    by Mitsuyo Wada-Marciano

    Abstract: A new filmic style, the feature film that uses documentary technique as its primary mode of expression, has appeared in the contemporary Japanese cinema. At the level of production, the influence of digital technology is most apparent in the increased use of digital cameras in filmmaking, which has resulted in a blurring of boundaries between film and video, fiction and documentary. Eschewing the cost of filming on sets, this method of filmmaking emphasizes shooting in Japanese locales and representing the contemporary experiences of ordinary people, and yet it also shares aesthetic similarities with other national cinemas created under parallel industrial conditions. This essay examines a style of “authenticity” in contemporary Japanese fiction and documentary films, especially the personal documentary. Three films are at the center of my discussion: Dare mo shiranai/Nobody Knows (Kore’eda Hirokazu, 2004); Tarachime (Kawase Naomi, 2006), and Atarashii kamisama/The New God (Tsuchiya Yutaka, 1999). Drawing upon the documentary tradition, these films highlight the stylistic merging of fiction and documentary, and express a sense of unstable actuality by playing with digital aesthetics and the idea of “authenticity.”

    Résumé: En diminuant les coûts de production et en ouvrant de nouvelles possibilités de tournage en lieux réels, les technologies numériques ont favorisé l’émergence d’un nouveau genre dans le cinéma japonais contemporain : le long métrage de fiction s’appropriant la technique et les ressources expressives du documentaire. Comme ce fut également le cas dans plusieurs autres cinémas nationaux évoluant dans des contextes industriels semblables, cette irruption du quotidien à l’écran entraîna une remise en question des frontières séparant film et vidéo, fiction et documentaire. Cet essai se penche sur une certaine esthétique de « l’authenticité » s’étant développée dans le cinéma de fiction et le documentaire japonais, et plus particulièrement dans le documentaire personnel. Trois films se retrouvent au centre de cette discussion : Dare mo shiranai/Personne ne sait (Kore’eda Hirokazu, 2004); Tarachime (Kawase Naomi, 2006), et Atarashii kamisama/Nouveau dieu (Tsuchiya Yutaka, 1999). Alliant tradition documentaire et fiction, ces œuvres communiquent l’instabilité du réel par le biais de l'esthétique numérique et du concept « d’authenticité ».

    PDF: cjfs18-1_wada-marciano-authenticity-digital-aesthetics-japan.pdf