Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 6.1 : 1997 : PDF: A Slippage of Masks: Dis-Guising Catwoman in Batman Returns by Priscilla L. Walton
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    A Slippage of Masks: Dis-Guising Catwoman in Batman Returns

    by Priscilla L. Walton

    Abstract: Through an analysis of Tim Burton's Batman Returns, this essay examines the ways in which the film incorporates many of the concerns that have underscored feminist theory over the past decade. A postmodern pastiche of sutured subjectivity and performative masquerade, Batman Returns, through its representation of Catwoman, provides for an examination of the problematics of anti-essentialist and essentialist feminist theory, and demonstrates the dangers inherent in each when divested of the concerns of the other. Focussing on the (re-)construction of Catwoman, this article analyses the film as a field of contradictory negotiations.

    Résumé: Ce texte analyse la manière dont le film Batman Returns dy réalisateur américan Tim Burton fait usage des préoccupations majeures de la théorie féministe des dix dernières années. A travers la représentation de "Catwoman", le film, un pastiche postmoderne de subjectivités suturées et de masquerades performatives, permet d'examiner les problématiques essentialiste et anti-essentialiste de la théorie féministe, et souligne les risques de chaque prise de position quan l'une ignore les préoccupations de l'autre. En examinant la reconstruction du personnage de "Catwoman", le texte permet de mieux saisir le film lui-même en tant que champ de negotiation contradictoire.

    PDF: cj-film-studies61_Walton_catwoman.pdf