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  • 9.1 : 2000 : PDF: "Some Kind of Racket": The Museum of Modern Art's Film Library, Hollywood and the Problem of Film Art, 1935 by Haidee Wasson
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    "Some Kind of Racket": The Museum of Modern Art's Film Library, Hollywood and the Problem of Film Art, 1935

    by Haidee Wasson

    Abstract: This article examines the founding of the first North American film archive and film museum: the Film Library, Museum of Modern Art, 1935. After identifying why American films were part of an institution focused on European painting and sculpture, it concentrates on the library's early relations with the American film industry, showing that during industry negotiations, library staff resolved resistance to the idea of an institution of film art largely by invoking the idea of an institution of American film history, one that would rescue examples of industry accomplishment from obscurity, decay and disrespect. Moreover, the staff argued, such films were in demand at reputable educational institutions where they would be studied-but certainly not enjoyed. This safely dissociated their project from the taint of elitism as well as the danger of commercial competition, while also positioning the library firmly within contemporaneous film education movements.

    Résumé: Cet article examine la création des premières archives du film en Amérique du Nord, c'est-à-dire, la bibliothèque cinématographique du Musée d'Art Moderne, fondée en 1935. Après avoir expliqué pourquoi des films américains furent incorporés à une collection de peintures et scultures européennes, l'article se concentre sur les premiers rapports que la bibliothèque a entretenus avec l'industrie américaine du cinéma. Pendant les premières négociations avec les représentants de l'industrie, les employés de la bibliothèque ont atténué certaines réticences face à l'idée d'établir un institut d'art cinématographique en suggérant qu'il s'agissait d'un institut d'histoire du cinéma américain qui assurerait la sauvegarde des réussites de l'industrie. De plus, les employés de la bibliothèque ont présenté l'argument que ces films répondraient à la demande de plusieurs centres d'éducations respectables où ces oeuvres seraient étudiées mais certainement pas visionnées à des fins de divertissement. Cette approche permit d'éliminer les risques d'élitisme et de compétition commerciale, tout en situant la bibliothèque dans le mouvement éducatif contemporain.

    PDF: cj-film-studies91_Wasson_racket.pdf