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  • 8.1 : 1999 : PDF: Cinemas, Nations, Masculinities by Thomas Waugh
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
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    Cinemas, Nations, Masculinities

    The Martin Walsh Memorial Lecture, 1998
    by Thomas Waugh

    Abstract: Canadian film studies' traditional understanding of cinematic nationhood in masculine terms and its heterocentric conception of masculinity can both be challenged by queer canons constructed from our film histories, such as a chronology of transcribed excerpts offered by the author. However, such an approach can also entrench marginality. It may be more useful to "queer" present canons, as exemplified by a series of non-queer films read as texts of masculinity in crisis. Several tasks are proposed for future research in éanadian film history, including the archeology of buried queer contributions, such as that of NFB producer Guy Glover, a focus on the period of the Sexual Revolution, and the analysis of homosociality as a crucial generic element.

    Résumé: L'étude traditionnelle du cinéma canadien construit l'idée cinématographique de la nation selon une conception de la masculinité hétérosexiste. Cette conception peut étre contesté par la création de canons "queers" basé sur notre histoire, telle que la chronologie d'extraits qu'offre l'auteur. éependant, cette approche peut aussi marginalizer le cinéma "queer." Il est peut ˆtre plus utile de rendre "queer" les canons contemporains, comme le fait cet article qui voit dans une série de films non-"queers" un expression de la masculinité en crise. éette article propose aussi de faire une recherche archéologique sur les contributions "queers" cachées: l'étude du travail de Guy Glover, producteur a l'ONF; un examen de l'homo-sociabilité comme élément générique crucial; et un analyse des gains réalisé au cours de la période de la révolution sexuelle.

    PDF: cj-film-studies81_Waugh_masculinities.pdf