Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 10.1 : 2001 : PDF: Carrying On: Leslie Thornton, Su Friedrich, Abigail Child and American Avant-Garde Film of the Eighties by William C. Wees
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Carrying On: Leslie Thornton, Su Friedrich, Abigail Child and American Avant-Garde Film of the Eighties

    by William C. Wees

    Abstract: The films of Leslie Thornton, Su Friedrich and Abigail Child are representative of three significant changes in American avant-garde film during the 1980s: the increasing importance of women (and "women's issues"); the dissolution of strict boundaries between high art and popular culture; the need to revise or make innovations in some of the principal forms and genres of traditional avant-garde films, notably narrative, autobiography and collage/montage. This formal inventiveness reveals close ties between the filmmakers' aesthetic concerns and their engagement with a number of issues in the social and political discourses of the time.

    Résumé: Les films de Leslie Thornton, Su Friedrich et Abigail Child sont représentatifs de trois tendances importantes dans le cinéma d'avant-garde américain des années 80: la place de plus en plus grande qu'occupent les femmes (et la "question féminine") ; la dissolution des démarcations strictes entre l'art élitiste et la culture populaire ; et la nécessité d'innover et de repenser les formes et les genres de l'avant-garde traditionnelle, principalement en ce qui a trait à la narration, à l'autobiographie et au collage/montage. Cette inventivité formelle révèle les liens qui unissent ces trois cinéastes au niveau de leur esthétique et de leur implication dans le discours politique et social de l'époque.

    PDF: cj-film-studies101_Wees_avantgarde.pdf