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  • 22.1 : 2013 : PDF: Camera-Witness: Women’s Documentary Responses to the Polytechnique Murders by Julianne Pidduck
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    Camera-Witness: Women’s Documentary Responses to the Polytechnique Murders

    by Julianne Pidduck

    Abstract: This article returns to five documentary responses to the Polytechnique massacre directed by women: Gerry Rogers’ After the Montreal Massacre (1990), Suzanne Vertue’s Riposte (1990), Catherine Fol’s Au-delà du 6 décembre (1991), Moira Simpson’s Marker of Change (1998), and Francine Pelletier’s Legacy of Pain (1999). If historical trauma provokes crises of truth and meaning, mediated testimonies have contributed centrally to public debate over the cultural meanings of the Polytechnique massacre. I analyze the situated, competing and affectively powerful accounts of the massacre generated by these documentarists in very different Quebec and English Canadian contexts. I explore how these documentaries function rhetorically to forge connections between the living and the dead, evoking collectivities anchored in particular linguistic, political or geographical locations.

    Résumé: Cet article fait un retour sur cinq documentaires réalisés en réponse au massacre de la Polytechnique et réalisés par des femmes : After the Montreal Massacre de Gerry Roger (1990), Riposte de Suzanne Vertue (1990), Au-delà du 6 décembre de Catherine Fol (1991), Marker of Change de Moira Simpson (1998), et Legacy of Pain de Francine Pelletier (1999). S’il est vrai que les traumatismes historiques provoquent des crises de la vérité et du sens, les témoignages médiatisés par ces films ont contribué de façon centrale aux débats publics à propos de la signification culturelle du massacre de Polytechnique. J’analyse ces comptes rendus situés, qui s’opposent souvent l’un à l’autre et qui sont chargés d’affects, faits par des documentaristes provenant des contextes aussi différents que sont le Québec et le Canada anglais. J’explore la façon dont la rhétorique de ces documentaires fonctionne en forgeant des liens entre les vivants et les morts, évoquant des collectivités ancrées dans des milieux linguistiques, politiques et géographiques différents.

    PDF: cjfs22-1_Pidduck.pdf