CANADIAN JOURNAL OF FILM STUDIES /
REVUE CANADIENNE D'ÉTUDES CINÉMATOGRAPHIQUES
Volume 5, No. 1 Abstracts / Résumés
Seth Feldman What Was Cinema? -- The Martin Walsh Memorial Lecture (1996)
Andre Bazin's "The Myth of Total Cinema" introduces to post-War film theory the concept of cinematic idealism, i.e. is there an idea of cinema that must pre-exist its manifestations? Throughout the history of post-War film theory, this question has continued to shape discussions of the medium. We see it most recently in Susan Sontag's proclamation that because the idealism of cinephilia is dead, cinema itself has lost a certain visibility. In academic discourse, the issue of cinematic idealism is current in the dispute between the larger body of academic theorists and the challenge posed by a school of thinkers loosely centered around Noel Carroll and David Bordwell. This article examines the role of cinematic idealism in the contex of post-War histories of both cinema studies and the evolution, most particularly the technological evolution, of the moving image.
"Le mythe du cinema total" d'Andre Bazin propose … la theorie cinematographique de l'aprŠs-guerre le concept de l'idealisme cinematographique: y-a-t-il une idee du cinema qui pre-existe les films mˆmes? La question pŠse sur la discussion du media tout … long de l'histoire de la theorie du cinema depuis la deuxiŠme guerre mondiale. Nous en avons un recent example dans l'affirmation de Susan Sontag selon laquelle puisque l'idealisme de la cinephilie est mort, le cinema lui-mˆme a perdu une certaine presence. Dans les milieux universitaires, la question de l'idealisme cinematique se retrouve dans les querelles de bon nombre de theoriciens et surtout dans la problematique posee par un groupe de penseurs qui gravitent autour de Noel Carroll et David Bordwell. Le texte traite de la question de l'idealisme cinematique dans le contexte du cinema d'aprŠs-guerre, des etudes cinematographiques et l'evolution, notamment technologique, de l'image mouvante.
Bernard Perron Alain Cavalier : visage de style
Through an analysis of the film Libera Me (1993), this essay presents and examines French director Alain Cavalier's conception of cinema. The author of the article uses a rhetorical form similar to that displayed in the film, in order to give a sense of its nature. As a result, the combination of different fragments and quotations, and the writing in "close ups" offers the reader a unique reading space.
A travers de l'analyse du film Libera Me (1993), ce texte developpe la conception du cinema du realisateur fran‡ais Alain Cavalier. L'auteur fait usage d'une forme rhetorique similaire celle du film lui-mˆme, afin d'en expliciter le sens. La combinaison de fragments et des citations, ainsi que l'ecriture en "plans rapproches" creent pour le lecteur un espace de lecture assez particulier.
Denis Fortin Les références cinéphiliques chez Woody Allen: construire une oeuvre sur la base de l'intertextualité
Depuis le debut de sa carriŠre, le realisateur americain Woody Allen a touche … differents styles cinematographiques. Par le burlesque, la comedie psychologique et le drame, le cineaste s'est forge une oeuvre qui revˆt une grande richesse au niveau de l'ecriture cinematographique. Un aspect important qui ressort de sa demarche artistique est celle de l'utilisation des references cinephiliques. La presence de l'intertextualite dans son oeuvre permet de voir l'influence provenant du cinema ou d'autres sphŠres artistiques sur ses films. Nous denotons quatre grandes categories de references, soit celles "directes", "indirectes", "impliquees" et "extra-cinematographiques". Par cette intertextualite, il reinvente l'utilisation de la parodie pour en faire un element essentiel pour apporter un second niveau de comprehension de son oeuvre.
Since the beginning of his career, American director Woody Allen has employed several cinematographic styles. By means of burlesque, psychological comedy and drama, the filmmaker has created an oeuvre that is distinguished by the great richness of its cinematographic ecriture. One important aspect of his artistic approach lies in the use of film references. The use of intertextuality in his work allows one to trace influences from films as well as other spheres of artistic activity. This paper examines four large categories of citation: "direct", "indirect", "implicit" and "extra-cinematographic." Allen's use of intertextuality allows him to reinvent the use of parody, making it a key element to grasp a secondary level of understanding in his work.
Serafima Roll Fragmentation and Ideology in Kira Muratova's The Asthenic Syndrome and Arto Paragamian's Because Why
The article addresses an issue of the intricate alliance between the practice of fragmentation found in many modernist discourses and ideology in Kira Muratova's The Asthenic Syndrome and Arto Paragamian's Because Why. It demonstrates how, while using the formal methods of their predecessors, these contemporary film directors analyze the dominant ideological problems facing their societies--the all pervasive brutality in the post-Glasnost period of Russia and the more subtle violence towards individual freedom that leads to personal and social alienation in contemporary Canadian society. Focussing on the re-surfacing of violent instincts and general inertia that permeate contemporary Russian society and on the other hand the disintegration of personal identity and nuclear family in Canadian society, the paper shows the film directors' interest in concrete historical situatedness as well as raising some questions related to the reasons for the social problems that two different societies are undergoing at this particular historical moment.
Ce texte tente de cerner un aspect de l'alliance delicate entre la pratique de la fragmentation que l'on retrouve dans plusieurs discours modernistes et l'ideologie dans The Asthenic Syndrome de Kira Muratova et Because Why de Arto Paragamian. Il est demontre comment, en utisant les metodes formalistes de leurs predecesseurs, les cineastes contemporains analysent les problŠmes ideologiques predominants auxquels font face leurs societes--d'un c“te la brutalite capillaire de l'aprŠs-Glasnost en Russie, et de l'autre la plus subtile violence envers la liberte individuelle dans la societe contemporaine canadienne qui mŠne … l'alienation personelle et sociale. En abordant la resurgence des instincts violents et l'inertie generale la societe russe contemporaine ainsi que la cellule familiale canadienne, ce texte explicite l'attention que portent les realisateurs aux situations historiques concrŠtes et soulŠve quelques questions par rapport aux problŠmes sociaux vecus par deux societes differentes dans une conjoncture historique particuliŠre.