CFP: 23rd Annual FSAC Graduate Colloquium – University of Toronto Cinema Studies Institute (Jan 29-30, 2021)
La version française ci-dessous
23rd Annual Film Studies Association of Canada Graduate Colloquium University of Toronto Cinema Studies Institute
Friday January 29 – Saturday January 30, 2021 (Virtual)
Call for papers: “SPECTRE”
Keynote address by Dr. David Marriott, Penn State University
The year 2020 has been shrouded by the spectre of crises, from the novel coronavirus, to ongoing racial injustice and colonial violence. The impact of this year has sent reverberations through the ways in which we gather, research, think, make and consume art, and indeed, how we survive. The spectral seems to be an apt mode for contemplating the conditions that hover over our times, and that continue to haunt the cinema and its study.
Film scholars have long tracked the ghostliness of the cinematic. For example, Katherine Groo asks us to consider the absence and decay of film and its celluloid im/materiality as a part of its ontology. In Zoological Surrealism, James Cahill attests to the power of film to reanimate the dead, while Canadian scholar Andrew Burke’s recent work looks at how contemporary Canadian film is haunted by traces of the 1970s. The onscreen body, too, persists as a phantasmagoric figure. For Maggie Hennefeld, the spectral encapsulates the transfiguring, miniaturising embodiment of early film comediennes, while Eliza Steinbock calls upon the “shimmer” to envision the illusory, astonishing visibility of both cinema and transgender embodiment. Cinema’s legacy of racial imagery also continues to haunt its image-making practices; in Black Skin, White Masks, Frantz Fanon famously wrote: “I can’t go to the movies without encountering myself. I wait for myself. Just before the film starts, I wait for myself,” a passage taken up by Kara Keeling in her article “In the Interval.” The spectre of film’s racial imaginary also cannot be separated from the continued presence of systemic anti-Black violence, a spectre that is all too real.
Finally, since Derrida conceptualized the neologism “hauntology” in his 1993 Spectres of Marx, many scholars, like those aforementioned and beyond the discipline of media studies, have engaged with spectres. Indeed, this conference also asks, in what ways are we haunted by the spectre of spectre? How is the spectral contained and rendered by filmic practices, or by film’s ontology? How does the spectral inhabit onscreen bodies and map across visions of marginalisation, terror, and violence? What is the cinema continuously haunted by, and how does this haunting rear its head?
Sample topics may include but are not limited to:
- The paranormal and ghostliness
- Systemic violence/legacies of violence
- Im/materiality, un/reality, absence/presence
- Dis/embodiment
- Repetition and temporality
- Memory, trauma, loss, fear, anxiety
- Surface
- Derrida/hauntology
- Legacies of film history and historic film scholarship/methods
Submissions:
Interested graduate students must submit a brief abstract (300 to 500 words) as a .PDF file, in English or French, by Monday, December 7th, 2020, to: csgraduatestudentunion@gmail.com.
Submissions should include the following information:
- Your name
- Level of study
- Name of your University
- Title of your presentation
- Abstract
- Short bibliography
Stay updated:
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L’année 2020 a été enveloppée par le spectre de différentes crises, du coronavirus aux injustices raciales et violences coloniales. Cette année a des répercussions sur nos façons de nous rassembler, de faire de la recherche, de penser, de faire et de consommer de l’art, et bien sûr, sur nos façons de survivre. Le spectral semble être un mode adéquat pour contempler les conditions qui planent au-dessus de notre époque, et qui continuent à hanter le cinéma et son étude.
Les chercheurs en Études Cinématographiques ont depuis longtemps adressé l’aspect fantomatique du cinématographique. Par exemple, Katherine Groo nous amène à considérer l’absence et la désintégration des films ainsi que l’im/matérialité du celluloïd comme partie intégrante de leur ontologie. Dans Zoological Surrealism, James Cahill affirme le pouvoir filmique de réanimer les morts, alors que le travail récent du chercheur canadien Andrew Burke s’intéresse à la façon dont les films contemporains canadiens sont hantés par les traces des années 70. Le corps filmé persiste lui aussi en tant que figure fantasmagorique. Pour Maggie Hennefeld, le spectral encapsule la corporalité transfigurée et miniaturisée des comédiennes des films des premiers temps, alors que Eliza Steinbock abord la notion de « shimmer » pour explorer l’illusoire et stupéfiante visibilité de la corporalité à la fois cinématographique et transgenre. L’héritage d’imagerie raciale du cinéma continue également de hanter ses pratiques imageantes; on se souvient de ce passage, dans Peau Noire, Masques Blancs, où Frantz Fanon déclare : « Impossible d’aller au cinéma sans me rencontrer. Je m’attends. À l’entracte, juste avant le film, je m’attends », un passage que reprend Kara Keeling dans son article « In the interval. » Le spectre de l’imaginaire racial du cinéma ne peut également se séparer de la présence continuelle de la violence systémique anti-noire, un spectre beaucoup trop réel.
Finalement, depuis que Derrida a conceptualisé le néologisme « hantologie » dans son livre de 1993 Spectres de Marx, plusieurs chercheurs, autant ceux mentionnés qu’au- delà des études médiatiques, ont engagé la notion de spectres. Ainsi, cette conférence demande également de quelle manière nous sommes hantés par le spectre du spectre? Comment le spectral est-il contenu et rendu par l’ontologie et les pratiques filmiques? Comment est-ce que le spectral habite les corps filmés, et comment est-ce qu’il cartographie au travers des imageries de marginalisation, de terreur et de violence? De quoi le cinéma est-il constamment hanté, et quelles sont les nouvelles actualisations de cette hantise?
Les sujets peuvent inclures, mais ne sont pas limités à :
- Le paranormal et le fantomatique
- La violence systémique/l’héritage violent
- L’im/matérialité, l’ir/réalité, l’absence/la présence
- L’in/corporalité
- La répétition et la temporalité
- La mémoire, le traumatisme, la perte, la peur, l’anxiété
- La surface
- Derrida/Hantologie
- L’héritage de l’histoire cinématographique; l’étude et méthode historique
Soumissions :
Les parties intéressées doivent soumettre un bref résumé (de 300 à 500 mots) en .PDF, en anglais ou en français, d’ici le 7 décembre 2020 à l’adresse courrielle suivante : csgraduatestudies@gmail.com
Les soumissions doivent inclure les informations suivantes :
- Votre nom
- Niveau de scolarité
- Institution d’attache
- Titre de votre présentation
- Votre résumé
- Une courte bibliographie
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