CFP: Barbenheimer at Canadian Journal of Film Studies
CFP: Barbenheimer at Canadian Journal of Film Studies
Canadian Journal of Film Studies
Call for Papers
Special Issue: Barbenheimer
(Version française ci-bas)
On July 21, 2023, Christopher Nolan’s Oppenheimer and Greta Gerwig’s Barbie were both released, generating an estimated $235.5 million at the American box office that weekend. These two films seem complete opposites aesthetically, thematically, and ideologically, with radically different markets and audiences. However, audiences came out in droves to watch both films, often dressing up, and creating their own fanworks combining both films—thus, Barbenheimer was born. Barbie and Oppenheimer exceeded expectations at the box office and received critical acclaim. These successes, while expected, were only accentuated due to Barbenheimer. Indeed, studios have attempted to re-create the Barbenheimer phenomena in the year since it happened, but none have succeeded. For example, Paramount and Lionsgate both released Saw X and PAW Patrol: The Mighty Movie on the same date in 2023, leading to Saw Patrol, and now Wicked and Gladiator II will be released on 22 November 2024 with a similar attempt at portmanteau marketing. But these attempts go nowhere near the cultural or commercial significance of Barbenheimer. Thus, Barbenheimer as a fan phenomenon and as a specific moment in ‘post’-pandemic cinema and counterprogramming stands apart.
This special issue is seeking articles that place Barbie and Oppenheimer into direct conversation with each other. The Barbenheimer counterprogramming is the point of departure, but it is not the all-encompassing purpose for the issue. While all articles do not need to discuss the Barbenheimer phenomena specifically, all articles must discuss both films, their concatenations and contradictions. Topics could, for example, include Barbenheimer and plasticity; retro-nostalgia aesthetics; auteur theory; male/female/posthuman gazes; the SAG strikes and marketing; material histories; environmentalism; and embodiment.
In order to accommodate as many kinds of contributions as possible, we are open to papers of varied length and approach, and we especially encourage innovative interdisciplinary methods. Proposals should be approximately 300 words, indicate anticipated length, include a short bio, bibliography and should be submitted no later than 15 September. Contributors will be notified by 1 October. Completed papers will be due 15 March 2025. Please email proposals to special issue editor, Julia A. Empey, barbenheimer.issue@gmail.com
Revue Canadienne d’études cinématographiques
Appel à contributions
Numéro spécial: Barbenheimer
Le 21 juillet 2023, Oppenheimer de Christopher Nolan et Barbie de Greta Gerwig sont tous deux sortis, générant environ 235,5 millions de dollars au box-office américain pendant ce week-end. Ces deux films semblent complètement opposés esthétiquement, thématiquement et idéologiquement, avec des marchés et des publics radicalement différents. Cependant, le public est venu en masse pour visionner les deux films, se déguisant souvent et créant ses propres œuvres de fans combinant les deux films. Ainsi est né Barbenheimer. Barbie et Oppenheimer ont dépassé les attentes au box-office et ont été acclamés par la critique. Ces succès, bien qu’attendus, furent accentués grâce à Barbenheimer. Les studios ont tenté de recréer le phénomène Barbenheimer au cours de l’année qui a suivi, mais aucun n’a réussi. Par exemple, Paramount et Lionsgate ont tous deux lancé Saw X et PAW Patrol : The Mighty Movie à la même date en 2023, menant à Saw Patrol, et maintenant Wicked et Gladiator II sortiront le 22 novembre 2024 avec une tentative similaire de marketing combiné. Mais ces tentatives sont loin d’avoir l’importance culturelle ou commerciale de Barbenheimer. Celui-ci se démarque en tant que phénomène de fans et en tant que moment spécifique du cinéma et de la contre-programmation « post »-pandémique.
Ce numéro spécial recherche des articles qui placent Barbie et Oppenheimer dans une conversation directe. La contre-programmation de Barbenheimer est le point de départ, mais elle n’est pas l’objectif global du projet. Même s’il n’est pas nécessaire que tous les articles traitent spécifiquement du phénomène Barbenheimer, tous les articles doivent discuter des deux films, de leurs enchaînements et de leurs contradictions. Les sujets pourraient, par exemple, inclure Barbenheimer et la plasticité; l’esthétique rétro-nostalgique; la théorie de l’auteur; les regards masculins/féminins/posthumains ; les grèves du SAG et le marketing; les histoires matérielles; l’environnementalisme; et l’incarnation.
Afin d’accueillir autant de types de contributions que possible, nous sommes ouverts à des articles de longueur et d’approche variées, et nous encourageons particulièrement les méthodes interdisciplinaires innovantes. Les propositions doivent compter environ 300 mots, indiquer la longueur prévue, inclure une courte biographie, une bibliographie et doivent être soumises au plus tard le 15 septembre. Les contributeurs seront informés le 1er octobre. Les articles complétés seront attendus le 15 mars 2025.Veuillez envoyer vos propositions par courrier électronique à l’éditrice invité, Julia A. Empey, à barbenheimer.issue@gmail.com.
Archives
Membership Services / Adhésion
To join or renew with FMSAC, please click here to access Membership Services.
Pour se joindre à l'ACÉCM ou pour renouveler votre adhésion, cliquez ici pour accéder aux services aux membres.
For more information about membership benefits, click here.
Pour plus d'informations sur des avantages d'adhésion, cliquez ici.