Call for Papers
(version française ci-bas)


Special issue of Canadian Journal of Film Studies/ Revue Canadienne d’études cinématographiques
Crawley Films and the Mid-Century Industry and Imagination of Canadian Sponsored Media

Issue editors, Charles Acland (c.acland@concordia.ca) and Liz Czach (liz.czach@ualberta.ca)

Ottawa-based Crawley Films was a prolific and award-winning private film producer for decades. Working in multiple genres, its films shaped the audiovisual landscape of Canadian schools, workplaces, community halls, and television. This special issue of CJFS/RCEC seeks historical research that examines the impact and significance of Crawley Films’ government- and corporate-sponsored productions. With a non-exclusive focus on 1945-1975, we are especially interested in research that deals with under-appreciated titles. While the focus may be on specific films, essays can be about distribution, production, exhibition, or any media format. Topics may include institutionally-situated studies of representation and discourses of gender, sexuality, Indigeneity, colonialism, extractivism, and modernity. Our aim is to use Crawley Films as a point of departure for a critical discussion of the cultural formations – and the associated hierarchies and exclusions – of mid-century Canada.

Submissions can take the form of short scholarly essays (3,500-4,500 words including citational apparatus) as well as archival materials or other creative interventions with Crawley Films that might be suitable for the journal’s Ciné-Forum section.

Proposals should be approximately 300 words, accompanied by a short bio, and a bibliography.

Please send proposals to Charles Acland (c.acland@concordia.ca) and Liz Czach (liz.czach@ualberta.ca) by December 2, 2024

Accepted proposals will be notified by December 9, 2024

Completed essays will be due March 3, 2025

Appel à contributions

Numéro special: Canadian Journal of Film Studies/ Revue Canadienne d’études cinématographiques
Crawley Films et l’industrie du milieu du siècle et l’imagination des médias publicitaires canadiens

Rédacteurs du numéro, Charles Acland (c.acland@concordia.ca) et Liz Czach (liz.czach@ualberta.ca)

Crawley Films, d’Ottawa, a été un producteur de films privé prolifique et primé pendant des décennies. Travaillant dans de multiples genres, ses films ont façonné le paysage audiovisuel des écoles, des lieux de travail, des salles communautaires et de la télévision canadiennes. Ce numéro spécial du CJFS/RCEC recherche des études historiques qui examinent l’impact et la signification des productions de Crawley Films parrainées par le gouvernement et les entreprises. En nous concentrant non exclusivement sur la période 1945-1975, nous nous intéressons particulièrement aux recherches portant sur des titres sous-estimés. Bien que l’accent puisse être mis sur des films spécifiques, les essais peuvent porter sur la distribution, la production, la projection, ou tout autre format médiatique. Les sujets peuvent inclure des études institutionnelles sur la représentation et les discours sur le genre, la sexualité, l’indigénéité, le colonialisme, l’extractivisme et la modernité. Notre objectif est d’utiliser Crawley Films comme point de départ pour une discussion critique sur les formations culturelles – et les hiérarchies et exclusions associées – du Canada du milieu du siècle.

Les soumissions peuvent prendre la forme de courts essais scientifiques (3 500 à 4 500 mots, appareil de citation compris) ainsi que de documents d’archives ou d’autres interventions créatives avec Crawley Films qui pourraient convenir à la section Ciné-Forum de la revue.

Les propositions doivent contenir environ 300 mots, accompagnées d’une courte biographie et d’une bibliographie.

Veuillez envoyer vos propositions à Charles Acland (c.acland@concordia.ca) et Liz Czach (liz.czach@ualberta.ca) d’ici le 2 décembre 2024.

Les propositions acceptées seront notifiées avant le 9 décembre 2024
Les essais terminés seront rendus le 3 mars 2025

 

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